چهارشنبه 8 مرداد 1393

ساختار وب سايت

 
 

جستجو

 
 
 
 
 
 
 
 

معرفی خطوط قطار شهری

 
 

شبكه خطوط حمل و نقل ريلي (قطار شهري) مشهد

 

خط یک : فرودگاه شهید هاشمی نژاد به وکیل آباد ، 25کیلومتر (نخریسی تا وکیل آباد به طول 19 کیلومتر در دست احداث )از شرق به غرب و بالعکس خط

 

مسیر خط 1 قطار شهری مشهد از فرودگاه شهید هاشمی نژاد تا انتهای بلوار وکیل آباد به طول 25 کیلومتر را در بر می گیرد ، عملیات اجرایی 19 کیلومتر از این مسیر ( نخریسی به وکیل آباد) از آذرماه سال 1379 آغاز گردیده و از این مسیر 5/10 کیلومتر بصورت زیر زمینی در تونل کم عمق و 5/8 کیلومتر در مسیر همسطح طی خواهد کرد که در 9 کیلومتر اولیه که از انتهای خیابان نخریسی شروع می شود در مبدا شروع توقفگاه مرکزی (دپو شرق) علاوه بر توقفگاه خط 1 ، توقفگاه ( مرکز تعمیرگاهی و نگاهداری ) خطوط آینده نیز می باشد .

این خط در میدان تقی آباد ( ایستگاه شریعتی ) خط دو را قطع می کند .
در این خط طول مسیر 19 کیلومتر شرق به غرب و بالعکس بوده و دارای 22 ایستگاه شامل 11 ایستگاه زیر زمینی و 11 ایستگاه همسطح می باشد و حداکثر سرعت قطار 80 کیلومتر در ساعت بوده و متوسط سرعت 36 کیلومتر در ساعت می باشد . همچنین ظرفیت جابجایی مسافر تا 20000 نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده است و مساحت اراضی تحصیل حریم شده 46 هکتار می باشد .


خط دو : رضا شهر به طبرسی شمالی ، به طول حدود 14 کیلومتر(از جنوب به شمال و بالعکس)

 

مسیر خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی پایین دست روستای کشف شروع می شود و به بسیاری از کانون های جمعیتی آن منطقه سرویس دهی مستقیم دارد و بعضی از مراکز جمعیتی 5مجاور که عمدتا طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاه های خط 2 دسترسی خواهند داشت و در ادامه پس از قطع کمر بندی صد متری (بزرگراه بسیج ) این خط از منطقه طلاب عبور کرده و با فاصله اندکی از چهار راه مقدم طبرسی عبور خواهد نمود .سپس به میدان راه آهن به میدان شهدا طی مسیر خواهد نمود در ادامه این خط با عبور از میدان سعدی و میدان تقی آباد ضمن

عبور از ایستگاه تقاطعی با خط یک دسترسی ویژه ای به زیست خاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور ازپارک کوهسنگی در میدان فضل بن شاذان (جام عسل ) خاتمه می یابد. همانطور که اشاره شد بخش اعظم مسیر خط 2 قطار شهری مشهد در منطقه کمتر توسعه یافته شهر مشهد قرار گرفته است.

 

خط سه : شهرک ابوذر تا قاسم آباد به طول حدود 24 کیلومتر ( از جنوب شرق به شمال غرب و بالعکس)

 

خط 3 قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا (ع) و تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهار راه خسروی چهار راه شهدا به میدان شهدا می رسد که در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائرین محترم امام رضا (ع) و اقشار متوسط ارائه می نماید .سپس خط تا میدان فردوسی ادامه می یابد و در میدان جانباز و از طریق بولوار جانباز به بزرگراه امام علی و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه رسیده وآخرین ایستگاه در محل احداث ترمینال جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد ، خواهد بود.

 

خط چهار : شهرک شهید رجایی به خواجه ربیع به طول حدود 14 کیلومتر (از شرق به شمال و بالعکس)

 

خط 4 قطار شهری مشهد از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم مطهر عبور کرده و میدان مصلی به سمت قلعه ساختمان وجاده سرخس طی مسیر خواهد کرد . همانگونه که ملاحظه می شود ، انشاء الله این خطوط پس از احداث و بهره برداری بیشترین خدمت را به اقشار متوسط و محروم مشهد خواهد نمود ضمن اینکه با عبور دو خط از دو سمت حرم مطهر بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران فراهم خواهد داشت. ضمنا همانگونه که پیش بینی شده از زمان بهره برداری هر کدام از این خطوط مسیر ها و ایستگاه های اتوبوسرانی درون شهری و تاکسیهاي

خطی ساماندهی مناسبی خواهد یافت تا مسافرین به بهترین شکل امکان دسترسی به ایستگاه های قطار شهری داشته باشند.

 
 
 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به شركت قطار شهري مشهد مي باشد و هرگونه كپي برداري پيگرد قانوني خواهد داشت.

پیاده سازی و اجرا : شركت فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبر.